Poll

Mijn organisatie is op tijd klaar voor de invoering van de GDPR / AVG


, Auteur:

Lightyear One, de elektrische auto die zichzelf oplaadt

ly-one

Elon Musk mag wel oppassen, want op de Automotive Campus in Helmond wordt al een tijdje hard gewerkt aan wat wel eens de ultieme ‘Tesla-killer’ zou kunnen worden: de Lightyear One. Deze innovatieve, sportieve elektrische auto laadt zichzelf op met zonne-energie en rijdt moeiteloos 800 kilometer op een volle acculading.

De zonne-uren in Nederland staan bij de Lightyear One jaarlijks garant voor 10.000 ‘gratis’ kilometers. Dat voordeel kan in tropische landen zelfs oplopen tot 22.000 kilometer. Dat dit revolutionaire nieuwe Nederlandse automerk elektrisch rijden naar een compleet andere dimensie gaat tillen, lijkt zeker. De auto kan nu al gereserveerd worden en komt in 2019 op de markt.

Racewinnaar

op-koers-3De oorsprong van de Lightyear One gaat terug naar het begin van dit decennium. Twee toenmalige studenten van de TU Eindhoven (TU/e), Lex Hoefsloot en Roy Cobbenhagen, vroegen zich af waarom hun universiteit niet meedeed aan de World Solar Challenge. Deze race over 3000 kilometer die om de twee jaar wordt gehouden in Australië, werd tot op dat moment gedomineerd door het team van de TU Delft met de Nuna’s. In Eindhoven vonden ze het hoog tijd om ook eens te laten zien waartoe men in staat was.

Toen de organisatie van de World Solar Challenge aankondigde dat ze in 2013 een nieuwe Cruiser Class ging introduceren, vonden ze dit op de TU/e een mooie uitdaging. Men ontwikkelde en bouwde met een team van twintig studenten in een jaar tijd de Stella. Het team deed mee aan de race en behaalde meteen de eerste prijs in de Cruiser Class. Bij het eindklassement van deze klasse speelt naast het aantal zitplaatsen en de praktische bruikbaarheid van de auto ook een rol hoe vaak er opgeladen moet worden.

In 2015 deed het team weer mee met de Stella Lux en het won ook deze race. Voor de race van dit jaar bouwde men de Stella Vie, een vrijwel volledig uit koolstof opgebouwde, zeer aerodynamische wagen. De accu’s worden opgeladen met zonne-energie en de Stella Vie haalde op een zonnige dag in Nederland al een actieradius van 1000 kilometer - in Australië zal dat meer zijn.

Voortborduren op succes

“De World Solar Challenge heeft dit toch maar mooi op zijn geweten”, zegt Koen van Ham over de oprichting van Lightyear One. Van Ham is Design Manager en een van de leden van het vijftienkoppige, snel uitbreidende team op het kantoor van Lightyear One op de Automotive Campus in Helmond. Een aantal werknemers komt rechtstreeks uit het World Solar Challenge-team.

ly3“Een jaar na de overwinning met de eerste Stella wonnen we de Amerikaanse Techcrunch Crunchie Award”, vertelt Van Ham. “Best gaaf, want andere genomineerden waren Apple, SpaceX en Blockchain. De tweede Stella, de Stella Lux die in 2015 meedeed, begon al meer op een echte auto te lijken en die van dit jaar, de Stella Vie, is nog professioneler en nog beter. Er zijn alleen al 36 mallen gebruikt om deze auto te bouwen en het resultaat is echt schitterend. We zijn benieuwd hoe die het in Australië doet.”

Sprong naar consument

ly5“Toen Lex en Roy waren afgestudeerd, hebben ze in kaart gebracht wat de stand van zaken was op het gebied van koolstofvezel voor het bouwen van het chassis en de carrosserie”, vervolgt Van Ham. “Maar ook inventariseerden ze wat er op accu- en zonnecellengebied gebeurde en nog te gebeuren stond. Zij wilden een auto ontwikkelen die super innovatief was en geen last zou hebben van de nadelen van de elektrische en hybride auto’s die tot dan toe op de markt waren. Dit waren vooral de beperkte actieradius en de manier waarop de accu’s opgeladen moeten worden. Volgens de mannen moest dit anders kunnen, maar om dit te realiseren waren innovaties op verschillende terreinen nodig.”

“Uiteraard worden we vaak vergeleken met Tesla, een auto die wij op een aantal essentiële punten gaan verslaan. Maar in feite is dat niet eerlijk. Want als Tesla nu op hetzelfde punt zou staan als wij, ...

 

Wilt u het volledige artikel lezen? Download of laat ons relatiemagazine Op Koers toesturen:

op-koers-10-banner

Beeldmateriaal met dank aan: Lightyear One (www.lightyear.one)