Poll

Mijn organisatie is op tijd klaar voor de invoering van de GDPR / AVG


, Auteur:

Pathé: “Onze bioscopen worden multifunctionele theater- en congrescentra”

pathe-header

Voor Op Koers interviewden wij Barry de Bruin, Director IT bij Pathé. Hij leidde de afgelopen jaren de digitale revolutie bij Pathé in goede banen.

In het afgelopen decennium groeide Pathé van 12 bioscopen in 2006 naar 25 nu. Het werd daarmee markleider in Nederland. En of dit al niet spectaculair genoeg is, kwam daar de transitie bij van conventionele, 35/70 mm brede celluloid films naar volledig digitale projectie met (3D) Xenon- en laserprojectoren. Ook de online kaartverkoop kende een ongekende opmars. Pathé telt inmiddels 1700 medewerkers, waaronder veel parttimers.

Overstap naar digitaal

We spraken Barry de Bruin, Director IT en al elf jaar werkzaam bij Pathé, in een van de grootste Pathé-theaters van Nederland: Pathé Arena in Amsterdam, dat veertien zalen telt. Het hoofdkantoor van Pathé zit aan de Amsterdamse Zuidas, waar zo’n tachtig mensen werken. “Nederland loopt voorop op het gebied van digitale projectie”, stelt De Bruin. “Mede door de sturende rol van onze brancheorganisatie NVB zijn alle bioscopen en filmtheaters in ons land zo’n vijf jaar terug overgestapt op digitale filmprojectie.”

Dit heeft de mogelijkheden van bioscopen drastisch verruimd: “Met digitale projectoren kun je immers ook ‘live content’ vertonen, zoals opera, ballet, sport en muziekconcerten, maar ook consolegames en PowerPoint-presentaties. Met de filmprojectoren van vroeger kon dat niet. Omdat al onze bioscopen onderling met glasvezel zijn verbonden en we daarnaast van satellietverbindingen gebruikmaken, kan een bedrijf op één locatie bijvoorbeeld haar jaarvergadering houden (ook in het buitenland), die mensen live op een groot scherm met perfect geluid kunnen volgen in onze theaters in Nederland.”

Gamingevenementen

popcorn-movie-party-entertainment“Overdag worden onze zalen steeds meer zakelijk gebruikt”, vervolgt De Bruin. “Bedrijven geven presentaties, trainingen, seminars, congressen of hebben een besloten filmvoorstelling voor relaties of medewerkers. Daarnaast zijn er samenwerkingen met universiteiten in Delft en Groningen die onze zalen overdag gebruiken voor het geven van colleges. Ook brengen we de grootste internationale gaming-evenementen naar het grote doek, waarbij bezoekers live op een groot scherm kunnen zien hoe de beste spelers ter wereld bezig zijn met populaire games. Daarnaast organiseren we voor diverse doelgroepen specifieke voorstellingen, waaronder de succesvolle ladies nights. Daar worden dames volledig in de watten gelegd en krijgen ze een passende film te zien. Bedenk het maar, dankzij de digitale evolutie hebben we er als Pathé compleet nieuwe werelden bij gekregen.”

Online kaartverkoop

“Tot 2006 zaten we nog in een MS-DOS-omgeving, waarmee we ook de kaartverkoop stroomlijnden”, gaat De Bruin verder. “De films kwamen binnen in grote blikken en kaartjes verkochten we aan de kassa. Niks online dus. Maar dat veranderde snel nadat we samen met een Duitse leverancier het ticketingsysteem Dolphin hadden ontwikkeld. Dit is een totaal nieuw ERP-based ticketingsysteem, volledig draaiend onder Windows op basis van een client-server-architectuur. Van decentrale ticketing gingen we naar een centraal systeem gebaseerd op databasetechnologie van Oracle. De kassa’s (ongeveer 350 stuks in 25 bioscopen) zijn allemaal real-time aan dit centrale platform verbonden via het glasvezelnetwerk en dat geldt ook voor de website en de apps.”

Zodra iemand online een stoel reserveert, wordt die plaats direct geblokkeerd op de website en in de apps”, vertelt De Bruin: “Medewerkers achter de kassa’s zien dit ook op hun scherm. Alles wordt centraal en real-time verwerkt. Mede door die technologie en omdat we ook veel blijven investeren in ons online platform, zien we dat de online kaartverkoop flink is toegenomen. Mensen vinden het makkelijker, kunnen zelf de gewenste stoel reserveren en hoeven niet meer in de rij te staan bij de kassa.”

High definition

pathe1Pathé maakt voor de filmprojectie gebruik van 2K- en zelfs 4K-technologie. “Daar bovenop zijn er ontwikkelingen als HFR (High Frame Rate), waarbij je niet over de gebruikelijke 24 maar over 48 beeldjes(frames) per seconde praat”, zegt De Bruin erover. “Peter Jackson heeft dit als een van de eerste regisseurs toegepast bij The Hobbit: An Unexpected Journey, waardoor de beelden vooral qua beeldscherpte nog levensechter werden. In 2011 kwamen ook de eerste digitale 3D-films.”

“Deze ontwikkeling, maar ook ontwikkelingen op het gebied van audio met bijvoorbeeld Dolby Atmos en Premium Large Formats zoals IMAX hebben mede voor een (her)opleving van het bioscoopbezoek gezorgd. De grootse beleving die je in een bioscoop ervaart, is thuis nooit te evenaren. In vergelijking met andere landen zit er in Nederland nog groeipotentieel. Wij doen er veel aan om meer mensen naar de bioscoop te krijgen, ook ‘alles er omheen’. In sommige bioscopen (Pathé de Kuip, Rotterdam en CineMec, Utrecht) maken we al gebruik van laserprojectie, wat een nog scherper beeld geeft en door hogere lichtwaardes een nog rijker kleurenspectrum.” Bijkomend voordeel is dat het energiegebruik lager is dan van Xenon-projectoren: “Laserprojectie heeft een goed toekomstperspectief, maar er zijn ook alweer nieuwe ontwikkelingen met actieve LED-schermen, waardoor een projector overbodig is. Ook nieuw is Virtual Reality (VR). In Amsterdam is er al een VR-bioscoop en de ontwikkelingen in die markt gaan hard, al zie ik dit toch niet als concurrent van ‘gezellig samen naar de film’. Want VR is een solistische ervaring, terwijl bioscoopbezoek meer een sociale ervaring is.”

Digitale kluis

De films zitten tegenwoordig in een digitale kluis en worden digitaal via vaste lijnen of een satellietverbinding aan Pathé geleverd. In Nederland speelt Gofilex hier een grote rol in. Gofilex levert als digitaal transportbedrijf in opdracht van de filmstudio’s en distributeurs de filmcontent uit. Een 2K-film is gemiddeld zo’n 180 Gb groot, wordt encrypted aangeleverd en met een digitale sleutel ontgrendeld. Elke bioscoop heeft een eigen ‘filmkluis’ waar de films worden afgeleverd.

“Via het in 2016 opgerichte Pathé Operation Center (POC) distribueren wij de films en alle andere content als reclame en trailers naar de juiste zalen”, zegt De Bruin erover. “We zorgen er ook voor dat alles op tijd op de projectoren staat en dat de films op tijd starten. Vanuit het POC worden alle zalen op afstand met camera’s bewaakt. Ook wordt speciale software gebruikt om alle digitale projectoren te beheren en te monitoren. Op dit moment doen we dit centraal vanuit Pathé Arena in Amsterdam voor 172 bioscoopzalen door heel Nederland.”

Pathé blijft alert op innovaties, zowel op filmprojectie- en IT-gebied als op het gebied van gastheerschap. De Bruin: “We selecteren en trainen onze medewerkers daar ook op. Want een bioscoopbezoek bij Pathé moet een onvergetelijke ervaring zijn. Dat maken we mogelijk dankzij de combinatie van geavanceerde technologie, mooie, sfeervolle, goed te bereiken theaters en gemotiveerde en gastvrije medewerkers!”

Meer van dit soort artikelen lezen? Download of laat ons relatiemagazine Op Koers toesturen:

op-koers-10-banner