equens

Equens

Equens is een van de grootste betalingsverwerkers in Europa. Met geavanceerde systemen, concurrerende services en enthousiaste medewerkers voorziet Equens in alle behoeften van de Europese betaalmarkt.

Elk jaar verwerkt Equens miljarden betalingen. Met haar enorme transactie-volume behoort Equens tot de Europese top drie. Het is de ambitie van Equens om Europees marktleider te worden. Daarom streeft Equens voortdurend naar verdere groei. Door nieuwe klanten aan te trekken, nieuwe markten te betreden en internationale samenwerkingsverbanden aan te gaan.

Testimonials

Transacties gaan 24 uur per dag door. Een belangrijke voorwaarde tijdens de verhuizing was dan ook dat de ‘winkel open moest blijven.’

Bijna elke financiële transactie in Nederland gaat via Equens SE. Van pinnen en chippen tot giraal bankieren. Equens SE is dan ook één van Europa’s grootste en meest innovatieve full-service card & payment processors. Equens SE is in 2006 ontstaan uit een fusie tussen Interpay Nederland B.V. en het Duitse Transaktionsinstitut für Zahlungsverkehrs-dienstleistungen. Naast het hoofdkantoor in Utrecht heeft Equens SE vestigingen in Duitsland, Italië en Finland.

Om een optimale, veilige en betrouwbare dienstverlening te garanderen koos Equens SE ervoor om de datacenters in Nederland onder te brengen op twee nieuwe locaties. “Door de bestaande datacenters los te koppelen van de kantoren wordt je als organisatie flexibeler. Bovendien was de apparatuur op de oude locatie dusdanig verouderd dat investeringen niet rendabel zouden zijn. Op de nieuwe locaties staan twee vrij nieuwe datacenters die we met dark fibers konden koppelen. Op een veilige, maar niet te verre afstand van elkaar,” vertelt Tony van den Enden, Team Manager Management Systems & Connectivity bij Equens SE. “Dankzij de dark fibers zijn de vertrouwelijke data niet te ontcijferen. Bovendien liggen de dark fibers over de totale afstand onder de grond.” Veiligheid speelt kortom een cruciale rol binnen Equens.

Veiligheid voorop

Om het project ‘Reload’ in goede banen te leiden werd i³ groep gevraagd een voorstel te maken voor de levering en installatie van CWDM/DWDM-apparatuur tussen de datacenters, gekoppeld door dark fibers. i³ groep zocht de samenwerking met TrueCom, als specialist op het gebied van glasvezeltechniek. Samen dachten ze het plan uit voor de verhuizing van de twee datacenters. Ze maakten de tekeningen en scenario’s voor alle fases in de complexe datacenterverhuizing. i³ groep was eindverantwoordelijk voor het project.

Haar partner TrueCom adviseerde Equens SE over de te gebruiken technieken als CWDM en DWDM. Ook werden de medewerkers van Equens SE begeleid en werd kennis op het gebied van deze technieken overgedragen. Van den Enden: “Voor Equens nieuwe materie. Ik merk echt dat het kennisniveau van onze technici nu veel hoger is. Heel belangrijk, want we wilden het zelf in beheer nemen.” zoals het werd opgetekend, is het plan uiteindelijk ook uitgevoerd.”

Doordraaien tijdens de kerstpiek

“Het uitgangspunt van het twin-datacenterconcept is dat één datacenter in geval van een calamiteit alle verwerkingen moet kunnen uitvoeren. Beide datacenters moeten dezelfde data kunnen behelzen. Als de één uitvalt moet de ander het kunnen opvangen. Dat betekent dat één datacenter op maximaal 50% van zijn capaciteit draait,” vertelt Van den Enden. “Transacties gaan 24 uur per dag door. Een belangrijke voorwaarde tijdens de verhuizing was dan ook dat de ‘winkel open moest blijven’. Dit betekende dat we op enig moment vier datacenters simultaan hadden draaien, gekoppeld met dark bers. We hebben elk datacenter 1-op-1 overgezet. Het verkeer, ook het uitwijkverkeer, moest meeverhuizen. Er was veel extra apparatuur nodig. In totaal is anderhalf jaar gewerkt aan de verhuizing.“

Dat zegt wel wat over de complexiteit van de operatie. Gelukkig is het zonder noemenswaardige verstoringen verlopen. Ook de pieken in de dienst-verlening, zoals met kerst en na uitbetaling van het vakantiegeld, hebben we goed kunnen opvangen omdat er altijd voldoende datacentercapaciteit beschikbaar was. Equens SE heeft een maatschappelijk belang. Als je niet kunt pinnen en geen salarisbetalingen kan doen heeft Nederland een economisch probleem, stelt Van den Enden. “Zoals water ‘als vanzelfsprekend’ uit de kraan komt, verwacht iedereen op elk moment elektronisch te kunnen betalen.”

Prettige samenwerking

De samenwerking met i³ groep en TrueCom is Equens SE goed bevallen. Van den Enden: “In het begin sta je zakelijk tegenover elkaar. Je weegt kosten en baten af. Is dit de goede partij voor Equens SE? We wilden een niet te grote partner, want dan ben je één van de velen. Al snel kregen we het gevoel dat ze ons echt wilden helpen. Ze geven goed advies en wat ze leveren, willen ze echt goed achterlaten. Hierdoor hebben we ook veel kunnen leren over dark fibers en andere technieken. In de loop van de tijd hebben we een goede verstandhouding gekregen.“ Er is onderling vertrouwen. Ook fabrikant ADVA Optical Networking bleek van goede wil. Hun betrokkenheid bij het project bleek onder meer uit een teleconference vanuit Frankrijk waarin ze hun kennis 1-op-1 deelden. De apparatuur is toekomstbestendig en op een goede manier opgeleverd. ADVA is een bekende speler in de bancaire wereld. Het kan als een van de weinige leveranciers eigenlijk alle bancaire applicaties aan.

Op de toekomst gericht

Sinds februari zijn de nieuwe datacenters volledig operationeel. “Het Twindatacenterconcept zoals we dat samen met i³ groep en TrueCom in Nederland hebben neergezet, dient als model voor onze vestigingen in Duitsland, Italië, Frankrijk en Finland. Zo willen we het in andere landen doen,” aldus Van den Enden. “Het twin-datacenterconcept zoals we dat samen met i³ groep en TrueCom in Nederland hebben neergezet, dient als model voor onze buitenlandse vestigingen. Zo willen we het in andere landen doen.”

Door de aan de dark fibers gekoppelde CWDM/DWDM-technieken van ADVA kan Equens SE zijn eigen bandbreedte bepalen en optimaal van de verschillende frequenties of kleuren gebruik maken. “Dit bespaart kosten. De oplossing is op de toekomst gericht. We kunnen er snel en eenvoudigiets bijplaatsen of uitbreiden. Ook andere systemen zijn er makkelijk op aan te sluiten.” Toch kijkt Van den Enden alweer met een schuin oog naar de toekomst. “De techniek gaat drie tot vijf jaar mee en dan moet je op een gegeven moment denken aan upgraden. De kans is groot dat we i³ groep en TrueCom dan opnieuw uitnodigen.”

Download case ›