poeisz-small

Poiesz

Testimonial5865794411-f760cf1ffd-o-1

Poiesz Supermarkten BV is een familiebedrijf in het noordoosten van Nederland met 68 supermarkten. De eerste winkel, een groentezaak van 12m2, werd in 1923 geopend door Lodewijk Poiesz en zijn vrouw Wietske in het Friese Sneek. De zonen van het echtpaar ventten met een bakfiets en handkar groente en fruit in de volksbuurten van hun geboorteplaats.

Het hoofdkantoor en distributiecentrum zijn nog steeds in Sneek gevestigd. Inmiddels werken zo’n 5000 mensen bij Poiesz; het is het enige zelfstandige regionale grootwinkelbedrijf in het noorden van Nederland. Alles staat bij Poiesz in het teken van de klant en verse producten voeren de boventoon; het is dan ook een meervoudige winnaar van de titel “beste supermarkt in Nederland”.

ICT Manager Eric op den Dries: “Wij zijn service-georienteerd en persoonlijk contact met de klant staat bij ons hoog in het vaandel.”

Zeven personeelsleden verzorgen de ICT bij Poiesz. Begin 2016 waren de inpandige ESX servers en storage inmiddels vijf jaar oud en klaar om afgeschreven te worden. Zowel het server als het storage platform boden bovendien niet langer genoeg ruimte om de gewenste groei te kunnen realiseren. De serverruimte voldeed ook niet meer aan de gewenste standaarden.

”Wij stonden voor de uitdaging dat de hele infrastructuur moest worden vervangen en wij hadden de visie dat wij de IT in huis willen houden,” zegt Op den Dries. “Met minimale mankracht moeten we maximaal rendement kunnen halen uit onze systemen.”

Vlekkeloze overschakeling leidt tot meer snelheid en performance

14024020161-3ac35bcf08-o (1)Poiesz nodigde business partners uit om oplossingen aan te dragen. Het uitgangspunt hierbij was het realiseren van optimale ondersteuning van het bedrijf door middel van een schaalbare en flexibele oplossing met een hoge beschikbaarheid en performance. De infrastructuur moest ook toekomstgericht zijn en eenvoudig in het beheer.

“Wij hebben gezegd: ‘Als jullie op onze stoel zouden zitten, hoe zouden jullie dan bij ons de IT gaan inrichten’?” aldus Op den Dries. ICT-dienstverlener i³ groep, een HPE Gold Partner bekend bij Poiesz, vertaalde deze vraag goed volgens Op den Dries. Uiteindelijk werd in overleg met i³ groep gekozen voor een nieuwe serverruimte met nieuwe ESX servers met storage en switches. “Met de oplossing van i³ groep konden we qua snelheid en performance een hele goede stap maken.” zegt op den Dries. 

De grootste uitdaging was vervolgens hoe de oude en nieuwe systemen naast elkaar konden draaien zonder verstoringen. Om dit te bereiken werd de ruimte naast de oude serverruimte omgebouwd tot nieuwe serverruimte. Hierin werd de nieuwe apparatuur opgebouwd en geconfigureerd, terwijl een verbinding werd gelegd naar de oude ruimte met de oude apparatuur.

"We hebben de hele migratie kunnen regelen zonder downtime. Dat was even een puzzeltje, maar we hebben absoluut geen slapeloze nachten gehad."

Inmiddels is de oude serverruimte niet langer functioneel; het fungeert nu als magazijn. De nieuwe serverruimte, met een enkelvoudige SAN configuratie, gedraagt zich als één ruimte maar bestaat uit twee ruimtes met een glaskabel ertussen. Op het moment dat een server uitvalt aan één kant, neemt de andere kant over. De oplossing is zo opgebouwd dat Poiesz diverse componenten in fases kan vernieuwen. Poiesz heeft ook de mogelijkheid om op de tweede locatie in de toekomst storage bij te plaatsen.

Betrouwbare en snelle oplossing

stocksnap-cupj7au7jd (1)Poiesz is meer dan tevreden over de HPE producten en de service. “Het is degelijke, betrouwbare apparatuur,” zegt Op den Dries. “Een waardevolle investering, daar is geen twijfel over mogelijk. De grote voordelen zijn betrouwbaarheid, stabiliteit en snelheid.” De nieuwe storage is uitgerust met supersnelle SSD (Solid State Drive) schijven, zonder bewegende onderdelen. De oplossing betekent dat de verwerkingstijd van data drastisch is verkort, wat ten goede komt aan de bedrijfsprocessen.

De ICT infrastructuur moet een steunende factor zijn die snel kan inspelen op veranderingen; de beschikbaarheid van data en applicaties is van cruciaal belang. In de detailhandel moet het mogelijk zijn om data constant te kunnen analyseren zodat er efficiënt gewerkt kan worden met leveranciers en filialen.

“Onze kernsoftware waar alle bestellingen binnen komen werkt nu twee tot twee en een half keer zo snel,” zegt Op den Dries. “Voorheen hadden we wel eens te weinig uren in een dag en liepen we vast omdat er meer gegevens verwerkt moesten worden dan het systeem aankon, maar dat is nu opgelost. Het is allemaal een stuk sneller en efficiënter geworden. Door de nieuwe oplossing besparen we zo een hoop tijd elke dag.“

Download case ›